Valtava hiljaisuus: alueelliset reaktiot senaatin raporttiin Yhdysvaltojen kidutuksen käytöstä

Senaatin tiedustelukomitean raportin julkistaminen Keskustiedustelukeskuksen kidutuksen käytöstä on herättänyt melko vaimeita reaktioita kaikkialla Lähi-idässä huolimatta Valkoisen talon alustavista huolista, että se saattaa aiheuttaa levottomuuksia sekä mahdollinen kosto amerikkalaisia ​​etuja vastaan ja tilat alueella.

Ulkoministeri John Kerry yritti viivyttää raportin julkistamista joulukuuta 5 Raportin paljastuksista johtuvan huolen vuoksi, kun taas edustaja Mike Rogers, edustajainhuoneen tiedustelukomitean puheenjohtaja, varoitti, että ulkomaiset johtajat ovat lähestyneet hallitusta ja sanoneet: 'Teette tämän, se aiheuttaa väkivaltaa ja kuolemantapauksia'. Yhdysvaltain armeijan ja diplomaattisten laitosten turvallisuutta tehostettiin ennen raportin julkistamista. Kuitenkin harvat alueen hallitukset ovat julkaisseet virallisia lausuntoja aiheesta, ja uutiset olivat yhtä harvassa. Raportin julkistamisen ympärillä ei ollut merkittäviä protesteja.

Huolimatta virallisen kattavuuden suhteellisesta puutteesta, tiedot raportista levitettiin laajasti Twitterissä hashtagejen alla. #kidutusraportti (#Kidutusraportti) tai kongressin raportti (#Congress_Report). Kartat, joissa näkyy arabimaiden osallistuminen ohjelmaan jaettiin Twitterin kautta . Monet twiitit arvostelivat ohjelmaan osallistuneita maita – Open Society Foundations -järjestö mainittu 54 maata , mukaan lukien monet alueella – tai ylisti niitä, jotka eivät ilmeisesti niin tehneet, mukaan lukien Oman, Qatar, Tunisia ja Sudan.

Iran ja Afganistan

Iranin viranomaiset olivat niitä harvoja MENA-alueella, jotka kommentoivat julkisesti CIA:n kidutusraporttia. Ulkoministeriön tiedottaja Marzieh Afkham tuomitsi ohjelman , sanoi raportissa dokumentoidun väkivallan, ääriliikkeiden ja salailun vakiintuneena Yhdysvaltain turvallisuusjärjestelmään. Samoin Iranin parlamentaarikko Muhammad Saleh Jokar viittasi CIA:n raporttiin viimeisenä luodina Yhdysvaltain ihmisoikeuksissa huomautukset kovan linjan viralliselle Tasnim-uutistoimistolle.

Korkeimpaan johtajaan ajatollah Ali Khameneiin linkitetty Twitter-tili julkaisi myös useita Yhdysvaltoja arvostelevia twiittejä. tekopyhyyden vuoksi ihmisoikeuksien suhteen, joissakin tapauksissa yhdistää kidutusraportin mielenosoituksiin poliisin julmuutta ja rodullista epäoikeudenmukaisuutta vastaan ​​Fergusonissa, Missourissa: He väittävät #ihmisoikeudet &tallaavat sen perusasiat vankiloissaan, vuorovaikutuksessa kansakuntien kanssa & jopa omien ihmisten kanssa.#Kidutusraportti #Ferguson

Toisessa virallinen reaktio , Afganistanin presidentti Ashraf Ghani sanoi, että vankeja vastaan ​​käytetyt menetelmät ovat rikkoneet kaikkia maailmassa hyväksyttyjä ihmisoikeusnormeja. Sen lisäksi, että Ghani tuomitsi raportissa paljastetut 'epäinhimilliset' ja 'oikeutetut' toimet, hän vaati tietää, kuinka monta afgaanilaista kidutettiin mustilla paikoilla maan sisällä.

Turkki

Raportti sai laajan kattauksen Turkissa, kuten raportissa todetaan al-Monitori. Ulkoministeri Mevlut Cavusoglun toistamissa kommenteissa Turkin ulkoministeriö totesi, että kidutus ja muut julmat, epäinhimilliset tai halventavat kohtelut tai rangaistukset eivät ole hyväksyttäviä missään olosuhteissa. Lausunnossa sanottiin kuitenkin, että raportti on myönteinen askel avoimuuden kannalta.

Hallitusmieliset ja islamistiset kirjailijat kritisoivat yleisesti Yhdysvaltojen toimia yhtä hyvin . Tunnettu islamistinen kommentaattori Akef Emre, kirjoittaja Uusi Aamunkoitto , kritisoi amerikkalaisia ​​toimia , sillä aikaa Uusi Aamunkoitto toimittaja Ibrahim Karagul väitti, että senaatti raportoi ei mennyt tarpeeksi pitkälle Yhdysvaltain viranomaisten osallisuuden paljastamisessa. Kuitenkin Tasavalta päivittäin, jonka toimituksellinen linja on laajalti kriittinen hallitsevaa Oikeus- ja kehityspuoluetta kohtaan, syytti hallitusta / ei puututa vakavasti väitteet, että se auttoi vankien kauttakulkua Turkin alueen halki vuosina 2002–2006.

Egypti ja Pohjois-Afrikka

Suurimmassa osassa Pohjois-Afrikkaa CIA:n raportti sai vain vähän kattavuutta aiheeseen liittyvien tarinoiden lisäksi. Algeriassa esimerkiksi suuret päivälehdet, kuten al-Shorouq kantoivat peräkkäisiä tarinoita AFP päällä raportin julkistamista , YK:n vastaus ihmisoikeuksia ja terrorismin torjuntaa käsittelevä erityisraportoija ja entinen varapresidentti Dick Cheney's raportin kritiikkiä ei kuitenkaan kommentoinut Algerian hallituksen ilmoittamaa osallistumista ohjelmaan. Vain itsenäinen ja usein kriittinen paperi al-Khabar kuljetettu yksityiskohtainen tutkimus Algerian roolista, vaikka se totesi, että Algeria oli vain vankien kauttakulkupaikka.

Raportti herätti enemmän huomiota egyptiläisessä painetussa ja yleisradiossa. Kairon yliopiston professori Mustafa Kamel al-Sayyid puhui OnTV:n Lillian Dawudille ohjelmasta al-Sura al-Kamila , ehdotti, että aikaisemmat paljastukset olivat muokanneet alueellista reaktiota raporttiin. Abu Ghraibin vankilassa [vuonna 2003] oli kidutustapauksia, jotka valokuvattiin, joten tämä ei ole mitään uutta Yhdysvalloille, Yhdysvaltain joukkoille tai Yhdysvaltojen tiedustelupalveluille.

Muut kommentit tuomitsivat Yhdysvallat siitä, mitä kuvailtiin kaksoisstandardiksi ihmisoikeusloukkauksissa, ja kritisoitiin Egyptin osallistumista kidutusohjelmaan. Muhammad Salmawy, Egyptin kirjailijaliiton puheenjohtaja, implisiittisesti kritisoitu Yhdysvaltojen kyky tuomita ihmisoikeusloukkaukset Egyptissä ja muualla riippumattomassa päivälehdessä al-Masry al-Yawm . Kertoessaan dokumentoiduista väärinkäytöksistä hän huomautti: Tämä on Yhdysvaltojen ihmisoikeustila Yhdysvaltain kongressin todistuksen mukaan. Voiko Amerikka silti leikkiä viattomia ja tuomita muita?

Yksi varhainen raportti mukana Tahrir-uutisia tarkasteltiin Egyptin roolia useiden kymmenien vankien vastaanottamisessa – sekä kidutusmenetelmien, kuten sähköiskujen ja valehautaamisen, kohteeksi jo vuodesta 1995 alkaen. Raportissa korostettiin Hosni Mubarakin vahvaa suhdetta Amerikkaan silloin avaintekijänä. Samoin molemmat Rotana Masriya 's Tamer Amin päällä Min al-Akher ja al-Nahar ’s Mahmoud Saad on Akher al-Nahar kritisoi Mubarakin Egyptin roolia vankien vastaanottamisessa ja kidutuksessa Amerikan hyväksi.

Al-Ahram kolumnisti Muhammad Amin al-Masri kirjoitti vastustaa tätä suuntausta , huomauttaen, että Outointa on, että jotkut kirjoittajat ovat käyttäneet tätä raporttia hyväkseen yksinkertaisesti osoittaakseen uusia syytöksiä presidentti Hosni Mubarakin hallintoa kohtaan ikään kuin hän olisi ainoa Egyptiä hallitseva paholainen… Jos amerikkalainen lehdistö kuvaili raporttia tahraksi kansan kunnia, se on myös tahra jokaisen näihin rikoksiin osallistuneen egyptiläisen virkamiehen kunniaan.

Syyria ja Libanon

Syyriassa senaatin raportti nousi otsikoihin klo al-Ba'ath , Syyrian hallitsevan puolueen virallinen sanomalehti, jossa Ma'an Suleiman yhdisti CIA:n toiminnan Amerikan Syyria-politiikkaan väittäen, että Washington nostaa vapauden ja ihmisoikeuksien lippua tekosyynä sekaantua Syyrian sisäisiin asioihin. Syyrian arabien kansallinen uutistoimisto (SANA) korostettu CIA:n mustien toimipisteiden sijainnit Puolassa, Liettuassa, Thaimaassa ja Afganistanissa, mutta ei kommentoinut Syyrian roolia yhteistyössä Yhdysvaltain luovutus- ja kuulusteluohjelman kanssa. Syyrian viranomaiset eivät ole antaneet virallisia lausuntoja.

Kidutusraportti herätti vain vähän reaktiota Islamilainen valtio -ryhmältä, vaikka suhteellisen pieni määrä tviittejä sidostileiltä keräsi kattavuus länsimaisissa tiedotusvälineissä. Aleppolainen toimittaja Edward Dark (salanimi) huomautti, että ainakin raportin mukaan Yhdysvallat oli halukas myöntää virheensä .

Kirjoittaminen Libanonille al-Safir päivittäin kolumnisti Nur Abu Farraj totesi yksinkertaisesti, ettei mikään 'Central Intelligence Agency -skandaaliin' liittyvä ole uutta. Hizballah ei kommentoinut julkisesti Libanonissa.

Israel

Raportti keräsi jonkin verran kattavuutta Israelissa, mm Yedioth Ahronot 's Yitzakh Ben-Horin julkaisee alkuperäisen artikkelin, jossa hahmotellaan raportin havaintoja Ma’ariv riittänyt AP lanka raportteja.

Maan englanninkielisessä lehdistössä käytiin näkyvämpää keskustelua raportista, jossa keskityttiin ensisijaisesti CIA:n mainitsemaan 'Israeli-esimerkkiin' - viittaukseen Israelin korkeimman oikeuden päätökseen kidutuksesta ja välittömistä turvallisuusuhista - rakentaessaan oikeusjuttuaan perusteeksi. tehostettujen kuulustelumenetelmien käyttö.

Englanninkielinen painos Haaretz , vasemmistoliberaali israelilainen sanomalehti, Anshel Pfeffer hahmotteli tämän raportin näkökohdan ja huomautti, että CIA:n tehostetut terrorismista epäiltyjen kuulustelut eivät useinkaan tuottaneet arvokasta ja tarkkaa tiedustelutietoa. Artikkelissa Jerusalemin posti Samaan aikaan CIA:n Israelin toimien käyttäminen oikeudellisena ennakkotapauksena tarkasteltiin tarkemmin. Yonah Bob Jeremy väitti, että CIA:n käyttämät kidutustekniikat ylittivät paljon Israelin tuomioistuinten sallimat standardit ja niitä käytettiin myös tapauksissa, joissa ei ollut välittömiä turvallisuusuhkia.

Persianlahden valtiot

mikä rotu muodostaa alemman luokan

Persianlahden arabivaltioiden joukossa raportin rajoitettu mediakuvaus ei käsitellyt viittauksia Saudi-Arabian ja Emiraattien osallistumiseen CIA:n toimintaan. Saudi-akateemikko ja entinen ministeri Ali bin Talal al-Juhani kirjoittaa panarabiaksi päivittäin al-Hayat , kirjoitti, että raportti vain vahvisti Saudi-Arabian turvallisuusvirastojen tiedossa olevan tosiasian enemmän kuin muut, eli että kidutus satuttaa enemmän kuin haittaa. Näin tehdessään hän väitti, että sisäministeri Muhammad bin Nayef's oli hylännyt kidutuksen käytön ministeriön kampanjassa ääriliikkeitä vastaan ​​kuningaskunnassa, vaikka raportoi päinvastaista .

Qatarilainen oikeustutkija Abdel Hamid al-Ansari kirjoittaa Emirati-päivälle al-Ittihad , pahoitteli vahinkoa, jota kidutusohjelma oli aiheuttanut Amerikan maineelle, mutta käytti aikaa ylistää tätä ainutlaatuista mallia arabialueella ja maailmassa vangittujen oikeuksien ja ihmisarvon suojelemisesta ja vaalimisesta – Yhdistyneiden arabiemiirikuntien mallia.

Muualla Kuwaitin yliopiston professori Ghanem al-Najjar muistutti lukijoita Kuwaiti-päiväkirjasta. al-Jarida että maan vuoden 1962 perustuslaki kieltää kidutuksen. Bahrainin arabien nationalistisessa päivälehdessä Akhbar al-Khaleej , apulaistoimittaja al-Sayyid Zahra syytti, että Yhdysvallat on menettänyt kaiken uskottavuutensa demokratian ja ihmisoikeuksien puolustajana, ja lisäsi, onko Bahrainin, Egyptin tai minkä tahansa arabivaltion kannalta maidemme kiinnitettävä vain vähän huomiota muihin rasisteihinsa. kolonialistisia asenteita meitä kohtaan. Omanin tiedotusvälineet totesivat yleensä, että raportin mukaan sulttaanikunta ei ollut roolissa ohjelmassa .

Kolumnisti Reem al-Harby oli yksi harvoista alueellisista kommentaattoreista, joka korosti arabihallitusten käyttämää kidutusta omia kansalaisiaan vastaan. Hän arvosteli arabimaiden kidutuksen käyttöä – sekä yhteistyössä CIA:n kanssa että itsenäisesti – Qatarin päivälehdessä. al-Raya . Kuka saa nämä arabivaltiot vastuuseen amerikkalaisen kidutusohjelman toteuttamisesta?


Lina Raslan osallistui tähän raporttiin.